Folklore Poesi 4.0


Mitt hjärtas ögonblick
Som vågor på vattnet
symmetrisk och fullständig i sin form,
så vackert var mitt hjärtas ögonblick.
Angenämt så att
sitta vid samma vatten
en varm solstark
dag, bli bländad av
min likbleka
albinokropp i svarta shorts
och vit t-shirt då svetten immar igen
solglasögonen, allt för
att obeservera vattnets paradmarsch.
Jag var aldrig gjord för
somrar, jag tynar hellre
bort under bleka mörka halvårets minut.
Men för stunder som dessa är de mina allena.

Basuner, trummor och
trumpeter fullkomligt
väller över mig i
ett omfång aldrig förr skådats
från vågornas perfekta takt och ton.
Trots att det ser frestande
inbjudande ut så får jag inte
störa vattnet
med min fysiska närvaro.
Allt får bara ske.

Samma ögonblick befann
sig i mig för en tid sen.
I min värld finns du inte än.
En missförstådd tonåring jag var,
en trasig clown i ångestens fångenskap.
16 år och redan blind.
I den svartvita tillvaron
som var mitt liv
anammade jag tonårsrebellernas allra heligaste ikoner
och begrundade.
I mitt medvetande
fann jag tilltalande lyrik,
odödliga och explosiva rader
som gjorde revolution i mitt sinne.
Naivt lade jag mitt hopp till omgivningens bekräftelse
men det uteblev.
Det blev ratat, bränt och ignorerat
vilket gjorde mig
gränslöst frustrerad; Hur kunde denna gyllene poesi förnekas?!
Av dessa blev
den dömd att
rock ´n roll döden dö: 27, sliten och övergiven.

Mörkare blev min
tillvaro, djupare gled
frossan närinpå.
Tills en kväll i en lada
då tiden stannade upp
och det eviga ljuset
sken från Guds närvaro och
hans änglakör ställde upp till Hymnen 
och jag glömmer aldrig orden:

"Keep your eyes on the road
and your hands upon the wheel.
Keep your eyes on the road
and your hands upon the wheel.
We're going to the roadhouse,
gonna have a real good-time. 

Let it roll, baby, roll.
Let it roll, baby, roll.
Let it roll, baby, roll.
Let it roll...ALL NIGHT LONG!."


Jag grät.
Jag blev till tårar
så ögonen blödde.
Begravningar rör mig inte
men mitt möte med
Gud
lämnade mig tårögd,
bölandes som ett barn
för allt jag
kunde.
För allt jag visste.
För allt jag sagt.
För mitt hjärtas ögonblick.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback