Gravskrift


Här vilar
en svensk arbetare.
Stupad i fredstid.
Vapenlös, värnlös.
Arkebuserad
av okända kulor.

Brottet var hunger.

Glöm honom aldrig.
                       - Erik Blomberg


Preliminärt utkast till evt. funderingar kring mitt framtida testamente


Den som ärver mig skall veta att
öppna mitt testamente med ett skratt.
Hys inget hopp om bankbok eller -fack.
Två tomma händer lämnar jag kvar.
Fyller du dem själv, är saken klar.
Den som ärver mig får räkna med att ligga back.
Men vill du ändå göra det? Hjärtligt tack!

Här har du mitt testamente: Ingen kåk.
Ingen utmätningsman som vill ha bråk.
Aktier saknas helt. - Så kan det gå.
Obligationer: inga, vad jag minns.
Gitarren får du ta. Eller låt den stå.
Eller ge bort den så att den blir spelad på.

Har visor något värde? Nu när man är död?
Så länge jag sjöng dem, fick jag dagligt bröd.
Nu ger jag dom till alla och envar.
Och jag menar att: visor tillhör alleman.
Den som ej kan sjunga lyssnar på dem som kan.
Och ingen vet vem visan skrivit har.
Visst får du ärva visorna, jag lämnade dem ju kvar.
                                            - Cornelis Vreeswijk


Joe Hill's Last Will


My Will is easy to decide,
For there is nothing to divide.
My kin don't need to fuss and moan --
"Moss does not cling to rolling stone".

My body? Ah, If I would choose,
I would to ashes it reduce,
And let the merry breezes blow
My dust to where some flowers grow.

Perhaps some fading flower then
Would come to life and bloom again.
This is my last and final will
Good luck to all of you,
                        - Joe Hill


"Fräls oss ifrån -68"

Han gör det igen. Dagispappan tillika KD-Ledaren Göran Hägglund gör Kulturen till sin. På DN-Debatt (2009-09-17) maler han på med sin tunna tes om kulturradikalismens totala inflytande över mediesverige. Reclaim-the-streets, Anna Odell, Konstfack m.m. karln ser häxor överallt. Det är klart att kultur som inte tilltalar den härskande klassen, i detta fall borgarklassen, föraktas. "Vi är ju de vanliga, som går upp varje morgon, kommer i tid till jobbet, åker på semester, gillar att lyssna på Tomas Ledin..." Medelklassen är samhällets hjältar alla gånger, som bär upp oket för att sedan möta otacksamhet av den förvidriga underklassen som f.ö. nästlat sig in i alla led, i landet lagom där bara en lag råder: Jante.

Jantelag, Jantelag, Jantelag. Kommer Forum för Levande Martyrskap att skapas med skattepengar? Nog matas man in med den ena jantelagsföreställningen efter den andra. Om en karikatyrfigur som Anna Anka säger i klartext att Sverige borde återgå till 1800-talets kvinnosyn och därmed får berättigad kritik, så är det, damer och herrar, JANTELAGEN SOM HÄRJAR. Men herregud får man inte vara framgångsrik, rik och snygg utan att folk ska bli svartsjuka? Har man valt att inte vara framgångsrik, rik och snygg så får man leva med det och unna andras välstånd.



Socialministern har
på alla de tre-fyra gångerna jag hört honom nämna kulturradikalismen (första gången på Almedalen i år) inte exemplifierat de verk eller de upphovsmän som tillhör en härskande kulturelit. Emellanåt pyser han ut "Anna Odell" eller "Tunnelbanevagnsvandalisering", men roligare än så blir det inte. I almedalen vädjade han till kulturredaktionerna att någon av dem kunde fördöma AFA-aktioner i den borgerliga förorten, därmed att samtliga kulturredaktioner på tidningar, tv och radio ropar hallelujah åt anarkistuppviglingar för att alla vet vi ju hur vänstervridet mediesverige är idag. Usch!!
De vanliga anspråkslösa människorna (läs Medelklassen) får stå emot den ena spydigheten efter den andra om falsk tillvaro och bekvämlighet av kulturvänstern. För att arbetarklassen har ju aldrig semester, går upp till jobbet och lämnar ungarna på dagis. Nej de är ju arbetslösa kulturradikala som sitter 25 stycken i en etta på söder som är omgjort till ateljé med obscena konstverk på väggarna. Särskilt hatar dessa unga tavlor som föreställer något, radhus, volvo, Eurovision m.m.

Kulturpropositionen följer ungefär samma mönster. Länge har Timbro fått rysa inför formuleringar som att kulturen ska "...motverka kommersialismens negativa verkningar", 1974 har blivit ett nytt 1968. Men nu kan den våta drömmen komma i uppfyllelse; Portföljmodellen. Nu kan vi efterfråga den kultur vi vill ha och är beredda att betala för, när kulturpolitiken blir regional. Härmed sätter vi stopp för 68-vänsterns sista järngrepp över kulturen. Göran Hägglund och kulturpropositionen vill vinna medelklassen och benämna dem "vanligt folk". För Gu' i Jösse Namn, fräls oss ifrån -68!

Folklore Poesi 11.0


Frenesi
Jag äger inga drivkrafter, bara instinkter.
På dessa papper skrivs inga storslagna noveller med pikanta små svängar,
inga självkänsla-nu-böcker eller idolmaterial.
Någon slags sanning borde komma som en blixt från en klar himmel som rader på papper.
Ett ständigt, evigt plågsam frenesi löper över tillvaron som flodvågor.
Raserar hela hjärtan.
Drifter och dess primitivitet tar över istället för intellektet.
Ljumma sommarnätter och rastlösheten i förorten skall varsamt illustrera bilder av oss själva
som icke existerande medborgare i den bästa av världar.
Hösten sveper in. Berättar historier om sorg och lidande, att hettan är oss förbi.
Det är mörkt omkring dig.
Klockan är halv elva på kvällen. Du skriver, precis som jag.
Psykofarmaka, somatism, existentialism. Ibland är det skönt att glömma.
Du lider, jag lider, och aldrig ska vi mötas. Detta måste vara slutet.
Aldrig ska jag bli insläppt hos dig.
Aldrig ska jag veta, alltid ska jag svälja.
Genom natten. Hör hur dom talar i tungor.
Lovord, glåpord, få ord.
Överallt och ingenstans.
Frustration.
Hör hur dom talar.
Om sanningen.
Den vackra.
Den rannsakande verkligheten.
Hör.


Därför Ordfront!

Tänk dig en kulturförening som har tidningsutgivning och ett bokförlag och som presenterar sig med andra perspektiv än den borgerligt dominerade pressens och en röst från annat håll än de koncernägda mainstreammedierna från olydiga och självständigt tänkande skribenter.
Tänk dig att samma förening bildades under brinnande Vietnam-krig 1969 av FNL:are för att ge en annan bild av krigsrapporteringen.
Tänk dig att föreningen har blivit anti-semitstämplade av Expressen.
Låter inte precis som en långvarig historia, förmodligen tillintetgjort av allmänheten när 68-vänstern väl dött ut. Men skenet bedrar...


Ordfront
, med ett medlemsantal, sympatisörer och läsekrets som genom åren varit i ständigt svaj där ena stunden är "Guld och gröna skogar" medan andra är undergången självt. Räddningen kom 1991. En välkänd serie romaner om en trött medelålders polis i södra Skåne blev även förlagets succé, nämligen böckerna om "Kurt Wallander" av Henning Mankell. Flertalet filmer om Wallander har kommit ut och definitivt satt det lilla O:et på bokryggen på förlagskartan. Men när Wallander pensioneras, dör då Ordfront? Expressen skrev att de inte skulle sörja om Ordfront gick under med skadeglad glädje. Vad skulle hålla dom kvar?


                                                                 Henning Mankell

Det var en gång en ståuppkomiker/trollkarl från en Stockholmsförort som började skriva på sin första bok och ville få den utgiven. Han gick till förlag och blev ratad, han skrev ju om svenska vampyrer, en idé dömd att misslyckas, m.a.o. inget kommersiellt värde. En dag skickade han manuset till ett förlag som ville ge ut denna historia dömd att misslyckas. 2004 blir detta verklighet. Boken var "
Låt den rätte komma in", författaren var John Ajvide Lindqvist, förlaget var Ordfront. Succén kring boken och inte minst filmen är enorm och har blivit en av de mest intressanta produkter från 00-talet. Något så motsägelsefullt som en svensk vampyrhistoria verkar ha blivit norm. 

 

                                                              John Ajvide Lindqvist

Men detta är enbart en bråkdel av all litteratur som Ordfront ger ut. Bland de många författarna som utgivits på Ordfront finnes namn som Göran Greider, Gustav Fridolin, Gellert Tamas, Per Gahrton, Noam Chomsky, Naomi Klein, John Pilger, Michael Moore och rentutav Shakespeare. I en tid då minnet och andan från 1968 nästintill är förintat så står sig Ordfront kvar i utgivning av radikal litteratur, intressanta och breda reportage i magasinet och demokratifrämjande arbete men kanske framför allt som en kulturupplysare. Bara O:et på bokryggarna som man finner i bokhandlar, secondhands osv, ger observeraren vetskapen att detta förlag ger ut radikal litteratur eller bra och prisade romaner. Därför Ordfront! 

Folklore Poesi 10.0

Dubbelmoral
För en evighet känns det som att vi vet allt. På ett ögonblick raseras den känslan. Sekunden efter
inser man att man inte är det man anklagar
andra för att inte vara. Någon minut senare får du känslan av att du aldrig
gör nåt på riktigt. Alla dina havanden är fiktion baserade på verkliga händelser.

Du stryker försiktigt över ärren på kroppen som du
så noga studerat, räknat, känt, ångrat, glömt och fantiserat.
Varje valv har sin historia,
varje chans har du refuserat,
vartenda ord minns jag.

Du får en uppenbarelse kring ett förträngt minne som ger obehagliga känslor.
Det spyr upp gamla bekanta som skulle förklara sin naivt desperata situation.
Om passionerat erotiska erfarenheter
och promiskuösa händelser
som till sin början säger hur pass Kafka-artat det är,
som sedan innebär att man inte tillhör ångerbranschen.
"Jag är enbart en underhållare".
Det förväxlas som förståelse och tårdrypande sympati och ett betalande tack.
För att du var ju en sån som lyssna.
Nån dag och ut i
bräschen igen, mina fränder.


Sensommarvisor 2


Vincent
Starry, starry night.
Paint your palette blue and grey,
Look out on a summer's day,
With eyes that know the darkness in my soul.
Shadows on the hills,
Sketch the trees and the daffodils,
Catch the breeze and the winter chills,
In colors on the snowy linen land.

Now I understand what you tried to say to me,
How you suffered for your sanity,
How you tried to set them free.
They would not listen, they did not know how.
Perhaps they'll listen now.

Starry, starry night.
Flaming flowers that brightly blaze,
Swirling clouds in violet haze,
Reflect in Vincent's eyes of china blue.
Colors changing hue, morning field of amber grain,
Weathered faces lined in pain,
Are soothed beneath the artist's loving hand.

Now I understand what you tried to say to me,
How you suffered for your sanity,
How you tried to set them free.
They would not listen, they did not know how.
Perhaps they'll listen now.

For they could not love you,
But still your love was true.
And when no hope was left in sight
On that starry, starry night,
You took your life, as lovers often do.
But I could have told you, Vincent,
This world was never meant for one
As beautiful as you.

Starry, starry night.
Portraits hung in empty halls,
Frameless head on nameless walls,
With eyes that watch the world and can't forget.
Like the strangers that you've met,
The ragged men in the ragged clothes,
The silver thorn of bloody rose,
Lie crushed and broken on the virgin snow.

Now I think I know what you tried to say to me,
How you suffered for your sanity,
How you tried to set them free.
They would not listen, they're not listening still.
Perhaps they never will...

- Don McLean
(en av de finaste och viktigaste kärleksförklaringarna)


Rask ångest

Hur du mår igen.
Nu är det vår igen.
Andmoreagain.
Ord som för länge
sedan slocknat
ur mannaminne.


Folklore Poesi 9.0


Ordet
Ordet färdas med ljusets hastighet.
Jag måste trycka ut ordet
och tro på det.
Ordet är mitt.
Mitt att förneka.
Ordet krymper när alkoholen kommer in
som gör pojkar till män
och kvinnor till flickor.
När ordet blivit obetydligt, agerar ruset
i mitt blod som en ångande katalysator
till att speeda på
min personlighetsklyvning.